Saturday, February 20, 2010

Kepuasan Guru..



Bertemu lagi..apakah yang bermain didalam kotak pemikiran anda selepas anda melihat gambar-gambar ini??

mungkin ada yang berkata...banyak ini je muridnya?
begini je yang diajar?

dan bermacam-macam lagi kan..
untuk pengetahuan anda yang bukan dialiran pendidikan khas..anda mungkin fkir bahawa kanak-kanak ini terlalu lemah..terlalu dimanjakan dan macam-macam lagi..tetapi sekiranya anda berada di dunia pendidikan khas, beginilah situasinya. jika ditanya mengenai kepuasan mengajar kepada guru-guru pendidikan khas, mungkin ada yang menjawab dengan nada ringkas tetapi penuh bermakna, contohnya: 'asalkan murid ini dapat urus diri, dapat bina kehidupan sudah cukup'...ungkapan ini akan selalu kita dengari dari mulut guru-guru pendidikan khas..

kepuasan mengajar mungkin jauh sekali untuk ditafsirkan..tetapi kepuasan apabila anak-anak ini dapat berdikari seperti kanak-kanak lain ia adalah satu kepuasan yang hakiki..guru-guru pula perlu kreatif untuk menarik minat murid untuk belajar, perlu menggunakan pelbagi medium untuk mendekatkan murid dengan P&P mereka..oleh itu pelbagai alatan digunakan, salah satunya adalah komputer riba..ia adalah medium terbaik untuk menarik minat murid tersebut untuk mnegikuti P&P hingga akhir.

sehinggakan kami telah pun mewujudkan kelas multimedia selama satu jam seminggu untuk kanak-kanak ini. Dari situ kami dapat menarik minat murid belajar mengenal huruf, nombor dan sebagainya..

ini adalah kepuasan kami..anda bagaimana..

0 comments: