Tuesday, February 2, 2010

Pendidikan Untuk Semua..

Assalamualaikum..
bertemu lagi kita di dalam blog PKBP SKKJ ini..

Pendidikan Untuk Semua..inilah yang diterapkan oleh kurikulum pendidikan Malaysia kepada murid Pendidikan Khas..walaubagaimana pun terdapat "cakap-cakap belakang" yang mengatakan bahawa guru pendidikan khas tidak banyak kerja, releks dan macam-macam lagi..

mungkin tak ramai yang percaya bahawa dunia pendidikan khas ini perlukan kesabaran yang tinggi dan juga keikhlasan dalam membimbing anak murid mereka..

atau pun mereka tidak faham akan tingkah laku yang wujud dari dalam diri anak-anak istimewa ini..oleh yang demikian kementerian telah mengeluarkan satu sukatan pelajaran Pendidikan Khas Bermasalah pembelajaran bagi Sekolah Menengah dan Rendah..bagi guru biasa mungkin tidak faham sukatan pelajaran pendidikan khas..tetapi sekali berkecimpung mereka mungkin tidak dapat melupakan apa itu pendidikan kkas..

Sukatan Pelajaran Pendidikan Khas:

  • Bidang Pengurusan Kehidupan
  • Bidang Akademik Berfungsi
  • Bidang Kerohanian dan Nilai-Nilai Murni
  • Bidang Sosial, Riadah Dan Kreativiti
Terdapat empat bidang yang utama..walaubagaimana pun setiap bidang akan dipecahkan kepada komponen-komponen utama yang meliputi pelbagai komponen..oleh itu laungan pendidikan untuk semua adalah sejajar dengan objektif pendidikan Malaysia pada masa kini..

0 comments: