Sunday, April 18, 2010

Kaedah Fonik


Assalamualaikum..
Sudah lama saya tidak menulis di ruangan ini..pada kali ini saya ingin berkongsi dengan rakan-rakan seperjuangan dalam bidang pendidikan *pendidikan khas amnya agar dapat mempelbagaikan kaedah semasa mengajar murid-murid mereka.

Pada 27 March 2010 yang lalu saya berkesempatan untuk mengikuti kursus kaedah fonik anjuran USM Pulau Pinang. Kursus ini sangat-sangat bermakna dan memberi pelbagai ilmu kepada saya untuk menarik minat serta mempercepatkan proses P&P yang dijalankan.

Kita sedia maklum bahawa kaedah yang diguna untuk anak murid kita kadang kala telah melalui proses yang sama, maka ini akan mewujudkan rasa bosan kepada mereka. Bagi kaedah Fonik ini, pelbagai cara untuk memperkenalkan huruf kepada murid dengan cepat, akan tetapi guru perlu membantu serta memantau murid agar mereka tidak keliru.

Hal ini kerana kaedah fonik mempunyai mempunyai caranya tersendiri maka guru perlu memainkan peranan agar murid dapat membezakannya. sebagai contoh :
b = 'beh'
c = 'ceh'
d = 'deh'
f = 'feh'

dan seterusnya, huruf -huruf ini akan di bunyi seperti berikut. Maka ini akan menimbulkan masalah kepada murid khas, kerana mereka tidak dapat membezakannya. Maka tugas kita adalah untuk membimbing mereka.

*Pelawat boleh muat turun perisian kaedah fonik di ruangan KONGSI BERSAMA


0 comments: