Monday, April 11, 2011

NILAM


PROGRAM NILAM

'Bijak Mengeja Mahir Membaca'

Program ini satu program galakan membaca yang dilancarkan oleh Program Pendidikan Khas Integrasi Pembelajaran dan merupakan suatu program baru yang dirancang dengan melibatkan semua murid pendidikan khas SK Kg Jawa agar mereka timbul minat membaca.


Program yang dirancangkan ini adalah melibatkan dengan pelajar arus perdana, walaubagaimana pun, kami guru-guru pendidikan khas telah mengubah perancangan agar bersesuaian dengan kelas pendidikan khas. Program ini juga adalah untuk meningkatkan minat membaca serta tahap pemahaman murid, Guru Bahasa Malaysia akan memainkan peranannya, sedangkan guru yang lain akan membantu.

Buku nilam murid khas telah diubah suai bersesuaian dengan tahap mereka, dalam pada itu juga penilaian akan dilakukan pada setiap minggu untuk mengenal pasti tahap bacaan murid serta tahap pemahaman murid. Kami juga turut melancarkan satu slogan untuk program nilam ini iaitu ' 1 murid 1 petikan'. diharap dengan adanya program sebini, ia akan membuka mata pihak kedua bahawa murid pendidikan khas juga boleh menyertai program yang dianjurkan oleh pihak tersebut.

Diharap program ini akan menjadi pembuka jalan kepada guru-guru pendidikan khas amnya.

* kertas kerja Program NILAM Pendidikan Khas boleh dimuat turun diruangan Kongsi Bersama.

0 comments: