Saturday, February 20, 2010

Kepuasan Guru..



Bertemu lagi..apakah yang bermain didalam kotak pemikiran anda selepas anda melihat gambar-gambar ini??

mungkin ada yang berkata...banyak ini je muridnya?
begini je yang diajar?

dan bermacam-macam lagi kan..
untuk pengetahuan anda yang bukan dialiran pendidikan khas..anda mungkin fkir bahawa kanak-kanak ini terlalu lemah..terlalu dimanjakan dan macam-macam lagi..tetapi sekiranya anda berada di dunia pendidikan khas, beginilah situasinya. jika ditanya mengenai kepuasan mengajar kepada guru-guru pendidikan khas, mungkin ada yang menjawab dengan nada ringkas tetapi penuh bermakna, contohnya: 'asalkan murid ini dapat urus diri, dapat bina kehidupan sudah cukup'...ungkapan ini akan selalu kita dengari dari mulut guru-guru pendidikan khas..

kepuasan mengajar mungkin jauh sekali untuk ditafsirkan..tetapi kepuasan apabila anak-anak ini dapat berdikari seperti kanak-kanak lain ia adalah satu kepuasan yang hakiki..guru-guru pula perlu kreatif untuk menarik minat murid untuk belajar, perlu menggunakan pelbagi medium untuk mendekatkan murid dengan P&P mereka..oleh itu pelbagai alatan digunakan, salah satunya adalah komputer riba..ia adalah medium terbaik untuk menarik minat murid tersebut untuk mnegikuti P&P hingga akhir.

sehinggakan kami telah pun mewujudkan kelas multimedia selama satu jam seminggu untuk kanak-kanak ini. Dari situ kami dapat menarik minat murid belajar mengenal huruf, nombor dan sebagainya..

ini adalah kepuasan kami..anda bagaimana..

Bagaimana Guru Mengawal Tingkah Laku Murid?


Assalamualaikum..
sudah lama saya tidak menulis atau bercerita mengenai kelas saya..ermmm...mungkin penulisan kali ini dapat membantu guru-guru mendapat satu ilham bagaimana untuk mengawal tingkah laku murid. kita sedia maklum bahawa tingkah laku murid pendidikan khas diluar kawalan mereka dan kadang-kadang terlalu agresif. pelbagai cara telah digunakan untuk menarik minat murid-murid ini untuk duduk diam di tempat mereka semasa proses P&P dijalankan..

contohnya, anda (guru) mungkin telah menggunakan kaedah token (kaedah ini sangat popular), time out, tumpuan dan macam-macam lagi..tetapi pada kali ini saya ingin berkongsi dengan anda, bagaimana hendak mengatasi murid yang suka menungkat dagunya dengan menggunakan tangan. disini saya telah pun menggunakan satu kaedah, yang mana selalu digunankan di kampung-kampung. anda mungkin dapat lihat terdapat mangkuk dibawah dagu murid itu. yang sebenarnya mangkuk itu berisi air yang mana sekiranya murid ini cuba menurunkan dagu beliau, maka akan terkena air. oleh yang demikian eliau tidak lagi menungkat dagu.

teknik ini mungkin nampak kejam, tetapi sekiranya dibiarkan murid akan bertambah malas semasa P&P dijalankan. Alhamdulillah, murid ini tidak lagi menungkat dagunya setelah teknik ini dilakukan setiap hari..BERJAYA..


Tuesday, February 2, 2010

Pendidikan Untuk Semua..

Assalamualaikum..
bertemu lagi kita di dalam blog PKBP SKKJ ini..

Pendidikan Untuk Semua..inilah yang diterapkan oleh kurikulum pendidikan Malaysia kepada murid Pendidikan Khas..walaubagaimana pun terdapat "cakap-cakap belakang" yang mengatakan bahawa guru pendidikan khas tidak banyak kerja, releks dan macam-macam lagi..

mungkin tak ramai yang percaya bahawa dunia pendidikan khas ini perlukan kesabaran yang tinggi dan juga keikhlasan dalam membimbing anak murid mereka..

atau pun mereka tidak faham akan tingkah laku yang wujud dari dalam diri anak-anak istimewa ini..oleh yang demikian kementerian telah mengeluarkan satu sukatan pelajaran Pendidikan Khas Bermasalah pembelajaran bagi Sekolah Menengah dan Rendah..bagi guru biasa mungkin tidak faham sukatan pelajaran pendidikan khas..tetapi sekali berkecimpung mereka mungkin tidak dapat melupakan apa itu pendidikan kkas..

Sukatan Pelajaran Pendidikan Khas:

  • Bidang Pengurusan Kehidupan
  • Bidang Akademik Berfungsi
  • Bidang Kerohanian dan Nilai-Nilai Murni
  • Bidang Sosial, Riadah Dan Kreativiti
Terdapat empat bidang yang utama..walaubagaimana pun setiap bidang akan dipecahkan kepada komponen-komponen utama yang meliputi pelbagai komponen..oleh itu laungan pendidikan untuk semua adalah sejajar dengan objektif pendidikan Malaysia pada masa kini..

Projek Pertanian Pendidikan Khas

Alhamdulillah..tahun ini, kelas Pendidikan Khas SKKJ akan melakukan satu tranformasi terhadap aktiviti yang dilakukan pada tahun sebelumnya..
Mungkin ramai yang beranggapan bahawa murid pendidikan khas tidak perlukan aktiviti yang lasak..pelbagai pertanyaan yang diajukan cth:

'boleh ke budak-budak ni buat kerja?'

'budak-budak ni boleh ke nak handle semua aktiviti ini?'

'boleh berjaya ke?'

dan macam-macam lagi yang diajukan....tetapi kami warga PKBP SKKJ akan membuktikan bahawa segala pertanyaan itu boleh tutup dengan aktiviti yang telah kami jalankan dan yang akan kami jalankan..

pada tahun 2010 ini kami warga PKBP SKKJ akan mengadakan beberapa aktiviti luar yang membolehkan murid kami dapat menjalani kehidupan bersosial seperti kanak-kanak normal yang lain..

  • Terapi Berkuda
  • Terapi Renang
  • Terapi Bowling
  • PKSR 1 & 2
  • Lawatan Sambil Belajar - (dalam & luar Pulau Pinang)
  • Bulan Pendidikan Khas
  • Semarak Ramadhan
  • Projek Pertanian dalam Polibag
  • Rumah Terbuka Pendidikan Khas
  • Unit Uniform Pendidikan Khas _ Pengakap Pendidikan Khas

Segala yang direncanakan ini adalah untuk murid-murid kami yang perlukan perhatian dan kasih sayang...